In oktober 2013 vertrokken wij naar Frankrijk. Naar een gedroomd leven waarin alles wat we lief hebben samenkwam. Onze liefde voor Frankrijk, de natuur van de Allier (Auvergne) met zijn rust en ruimte, de dieren, de mensen, het simpele boerenleven met een stuk zelfvoorzienendheid én, niet in de laatste plaats, onze passie voor koken met goede, pure ingrediënten van het land. Domaine la Charvière, een prachtige Bourbonnaise boerderij uit 1800 met een ruime 5 hectare land met daarop een camping à la ferme, piscine, 2 gîtes, chambres d'hôte, 2 sauna's en natuurlijk onze table d'hôte. La vie en pleine campagne ofwel het verwennen van onze gasten met al het goede dat het Franse plattelandsleven te bieden heeft.
Onze boerderij middenin het prachtige groene landschap van de Bourbonnais zindert dan ook van het leven.
Bienvenue à la Charvière!

maandag 17 maart 2014

Reddingsoperatie...


Vorige week vond ik, in een klein holletje in het hooi, in de schuur een egeltje. Vermoedelijk net wakker geworden uit zijn winterslaap. De daaropvolgende dagen ging ik elke dag even kijken. Hij bleef waar hij was. Mager en slapjes als hij was, hij bewoog zich slecht en was sloom, ben ik hem voorzichtig wat bij gaan voeren met kattenvoer en krieleitjes, die hij in dankbaarheid aanvaarde. Maar hij bleef mat en op dezelfde plaats. Dus probeerde ik hem op te pakken. Tot mijn verbijstering zat hij muurvast in het stro. Hij was terecht gekomen in een grote dot fijne plastic draden en had zich helemaal vast gedraaid. Het arme ding kon letterlijk geen kant meer op. Schaar, handschoenen en hem voorzichtig los geknipt. Toen hij los was heb ik hem mee genomen en de rest van de draadjes weggehaald. En nu zit hij binnen, lekker warm, in een groot konijnenhok met stro. En daar blijft hij tot hij aangesterkt is en de wijde wereld in kan. Hij is nog jong, en erg mager. Maar eten dat hij doet! Brood, eitjes, katten- en hondenvoer, kattenmelk, het gaat erin als zoete koek. Zelf denk ik dat het een man is, want zijn fruit en groenten laat hij staan....

3 opmerkingen:

  1. Egels mogen absoluut geen melk hebben hoor, daar kunnen ze dood aan gaan, water moeten ze hebben. Het zijn vleeseters dus groente en fruit gaan er niet in. Je kunt speciaal egelvoer kopen en verder zijn droge kattenbrokken en blikjes kattenvoer prima. Een bruine boterham met pindakaas gaat er ook wel in! (Ik verzorg af en toe egels die uit de opvang komen en vrijgelaten moeten worden) Succes met het beestje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach, fijn dat je hem hebt kunnen redden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig. En jij hebt verstand van die mannen merk ik

    BeantwoordenVerwijderen